Thursday, 16 December 2010

Payahnya Nak Bersyukur!!

haiiiishhh.......
kalau dah namanya manusia tu kan.....
bagi lah berapa banyak kejayaan + kesenangan...
dalam 10 orang yang berjaya atau senang nak cari seorang yang betul-betul bersyukur pun payah...
**termasuk aku lah kowt...
dah namanya pun manusia...................

tak percaya????

**********************

Bila dapat result 3.00-3.49

"Ala!! teruknya result aku!! Macamana korang boleh dapat DL, aku tak?? belajar sama je. tuang kelas pun sama-sama. teruknya!!teruknya!!kenapalah aku tak dapat DL?? dapat DL cukup-cukup makan 3.5 pun tak pe lah.....
(Kenapa tak nak bersyukur sahaja?? Sekurang-kurangnya anda tidak ada kertas yang gagal dan perlu direpeat.. pointer pun still above 3.0..ok lah tu!)

Bila dapat DL (3.5-3.99)

Hish!! kenapa ni?? sikit je lagi nak 4.00. lecturer ni tak boleh ke nak tolong sikit!
kalau la aku dapat 4.00, barulah best!!!
(bersyukur la babe!! dapat DL pun dah cukup bagus! mengeluh je kerjanya!!)

Bila tiba-tiba dapat below 3.0 dan terpaksa repeat paper...

Macammana ni??? aku malu...........aku tak nak banyak.. dapat 3.00 dan semua lulus pun jadilah...
(Aiit??Apa dah jadi????)


**********************
dah percaya????????

manusia..manusia... bila lah nak sedar...
susah sangat ke nak ucap Alhamdulillah dan terima dengan redha apa yang sudah Allah tentukan buat kita??????

bila kita gagal atau susah...
muhasabah lah diri...
jangan menyalahkan orang lain...
cari kelemahan dan kesalahan kita sendiri...
mungkin kita dah berusaha...tapi tak cukup doa....
mungkin kita dah berusaha..dah berdoa..tapi kita banyak sakitkan hati orang.. kita banyak buat dosa...
simpul kata MUHASABAHLAH DIRI


Ingatlah wahai manusia...
Setiap yang berlaku itu ada hikmah disebaliknya...
sesungguhnya Allah S.W.T. Maha Adil dan Maha Mengetahui...
Setelah berusaha kita perlu tawakal..Kemudian terima setiap yang berlaku itu dengan berlapang dada..redhalah..

INGAT
Percaya kepada Qada' dan Qadar termasuk dalam Rukun Iman

Renung-renungkanlah...

(untuk renungan dan sebagai nasihat untuk anda semua dan diriku juga...)


2 comments:

teyka said...

thank ehda ats pringatan nh..ye sye mmg syukur pe yg sye dpt..tp sye t'kilan bile xdpt pe yg dtargetkan..smpai kdg2 2 ase cm down..mlz dah nk target..n sye xpenah slhkan org laen klo sye dpt trok..mmg punce nye dr dri kte sndri gak..tp mule2,mmg kte down klo dpt trok..tp dah smgu lpas 2 opcoz ok da..urm..trok la sye nh xyukur..YA ALLAH..ampun...k2 skg sye syukur n redha dgn pe sye dpt..de ikmah sume nye.. ;')

P@Nd@_LoVeR on 16 December 2010 at 19:43 said...

sme2..utk ingatan kite bersame...
aku pun kadang2 terlepas jgak mengeluh...
hmmm... betol tu..
after diz jgn target buruk2 taw..
igt x dlu ko ad ckp nk repeat c++ la.. kalaw repeat pon x per la... rsenye kene repeat la..
bende tu jd doa jgak taw.. nseb bek tak jd kenyataan betul2..
k jom kite try buat yg terbaik utk sem dpn n seterusnye.. :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

JIHA's WORDS Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by web hosting