Sunday 29 January 2012

Tempoyak.


Akhirnya, aku berjaya jugak menghasilkan ini:


SAMBAL TEMPOYAK IKAN BILIS

Aku baru 'belajar' makan tempoyak pada tahun 2008..
Since masuk UiTM Perak
Roomate aku waktu tu, Nur Shafiqa binti Mohd Moabdah @ Ika
yang memperkenalkan aku dengan tempoyak ni, khususnya sambal tempoyak yang kat atas tu..

Family aku memang tak pernah masak Tempoyak ni..
Almaklumlah, ibu memang tak makan Durian..
So, tempoyak memang tak pernah wujud kat dalam rumah ni sejak zaman berzaman...

Kalau dulu boleh la merasa sambal tempoyak yang umi Ika buat,
tapi sekarang ni memang dah tak ada lah...
Haritu aku mintak tolong makcik aku (Mama) buatkan
tapi rasanya tak sama macam yang umi Ika buat..
Sebab Mama guna Daun Kunyit... Umi Ika pulak guna Daun Kesom...
So, aku pun mintak resipi dari mama
and tukarkan Daun Kunyit kepada Daun Kesom...

Alhamdulillah
percubaan pertama yang aku buat tadi BERJAYA!!!!!!!!!!
Senang je rupanya nak buat.. Tak sampai 10 minit boleh siap!
Walaupun tak sehebat rasa yang Umi Ika buat, tapi ok la..
"dun wori..prektis mek perfek..."
hehehe~~~

2 comments:

Anonymous said...

share resepi blh x?

Jiha Mahmud on 11 November 2013 at 09:15 said...

Buat macam smbl tumis.. just guna cili padi+bawang merah+bawang putih+kunyit+gula+garam+ikan bilis+ tempoyak+daun kesom/daun kunyit... :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

JIHA's WORDS Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by web hosting